Om Kritikerprisen

For første gang samarbeidet Bergens Tidende og Bergen Teaterforening om å kåre en vinner av Kritikerprisen 2019. Prisen er en hyllest til den beste forestillingen som fant sted på en bergensscene i 2019. (Les mer HER!)

Dette var juryen:

• Charlotte Myrbråten, anmelder i BT
  • Grethe Melby, anmelder i BT
  • Keld Hyldig, førsteamanuensis i teatervitenskap ved Universitetet i Bergen

Det var 3 nominerte forestillinger:

«Raskolnikov»
En samproduksjon mellom Det Norske Teatret og Det Vestnorske Teateret. Dramatisering: Tormod Skagestad, Regi: Kjersti Horn. Forestillingen er basert på romanen «Forbrytelse og straff» av Fjodor Dostojevskij. I Raskolnikov blir skuespillerne fotfulgt av et lite kamerateam, der live-opptakene vises direkte på storskjerm foran publikum i teatersalen. Skuespillerne selv er bare på scenen i noen få minutter. Juryen trekker særlig frem innsatsen til Preben Hodneland og de øvrige skuespillerne i sin nominasjonstekst.

«Know Hows» ved Carte Blanche.
Av: Kristin Ryg Helgebostad & Ingeleiv Berstad.
I danseforestillingen «Know Hows» møter publikum en rekke personer med unike egenskaper, fysiske attributter og fargerike, superheltinspirerte kostymer. En etter en kommer danserne på scenen, med skavanker som svulmende muskler, ubrukelige fingre, og gigantiske lepper som gjør det vanskelig å snakke. Alt vi vet om menneskekroppen ble satt på prøve, mener juryen.

«Hvem er redd for Virginia Woolf» ved Den Nationale Scene.
Regi og oversettelse: Svein Sturla Hungnes. Forestillingen er skrevet av den amerikanske forfatteren Edward Albee. Juryen beskriver stykket som et «Old school-teater» uten effekter og triks, der ren skuespillerkunst står i sentrum. De skryter også av skuespillerne Ragnhild Gudbrandsen, Pål Rønning, Per Frisch og Reny Gaassand Folgerøs.