browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Telling the Truth – Azra Halilovic

Posted by on March 18, 2015

Skal du være i Bergen palmehelgen? Få med deg en teateropplevelse i påsken!

Hva: Telling the Truth
Hvor: Studio USF (BIT Teatergarasjen)
Når: 27.–28. mars kl. 19.00
Billetter: medlemspris kr 140 / ordinær 240 (husk medlemskort)

Mer informasjon og billettkjøp

1537658_10152944962173280_5141926612271806089_o

BIT Teatergarasjen om forestillingen:

Telling the Truth tar utgangspunkt i Azra Halilovi?s dagboksnotater fra perioden 1989 til 2000, nærmere bestemt nedtegnelsene om en konsentrasjonsleir i Manja?afjellene nær Banja Luka, der bosniske muslimske menn satt fanget. Blant disse var også Azras halvbror.

På begynnelsen av 1990-tallet var Bosnia-Herzegovina en smeltedigel av muslimske, romersk-katolske og ortodokse religioner knyttet til henholdsvis bosniske, kroatiske og serbiske befolkningsgrupper. Kroatia hadde gått for uavhengighet fra resten av Jugoslavia, og Radovan Karadži? ble valgt til å lede den serbiske befolkningen i Bosnia-Herzegovina. Karadžic krevde serbisk herredømme over Sarajevo og andre byer og tettsteder med serbisk befolkning. Over 20 år seinere sitter Karadži? for den internasjonale domstolen i Haag, tiltalt for folkemord, deportasjon, forbrytelser mot menneskeheten og krigsforbrytelser.

I et forsøk på å sette opp sin egen rettsak mot Radovan Karadži?, reiste Halilovi? med sitt team til den Haag for å treffe ham, og til Manjaca for å dobbeltsjekke fakta. Vitnesbyrdene som kommer fram i forestillingen reiser flere spørsmål uten å gi klare svar. Det handler om skyld og straff, om forsoning og tilgivelse, men dypest sett om hvem som skal ta ansvar for framtiden, og om det finnes noe i nærheten av sannhet etter en krig.

(forestillingen spilles på engelsk)

“Ved å bruke seg sjølv og si eiga historie kjem ho tettast på hendingane, og greier på det viset å skape ein intensitet og autentisitet som rører oss langt meir enn det ein tradisjonell dokumentar maktar.” (Amund Grimstad, Klassekampen 2014)

Comments

comments

Comments are closed.