Vinnere Rampeløkten

Prisen ble første gang utdelt for året 1983. Under finner du en fullstendig oversikt over alle prisvinnere.

2022 – Eventyr i Parken er et teaterkompani som tilbyr vandreteater for store og små. Kompaniet ble stiftet i desember 2018. Siden da har de hatt en usedvanlig høy produksjonstakt og mye aktivitet – også gjennom hele pandemien. Noen blant de mange forestillingene som kompaniet har oppsøkt byens utearealer og parker med er Hans og Grete, Reveenka, Lille Edvard, Lussi Langnatt og Oline Havnisse. Det er mange barn som fått sin aller første teateropplevelse takket vare denne gjengen. Kompaniet består av Thomas B. Brandt, Magdalena Kuna, Lina Taule Fjørtoft og Stine Revheim Svellingen.
(Prisutdeler: Bergen Teaterforening v/ styreleder Millan Persdotter Persson og styremedlem Isabel Jensen Hem-Grindheim)

2021 – Lars Voss Sørhus – Prisen får han som  primus motor for de historiske teatervandringene arrangert av Smitt og Smau/Bymuseet i Bergenover de siste årene. Disse har utpekt seg som ett av de mest vellykkede prosjektene tilpasset pandemitilværelsen som har preget oss så lenge, der Bergens historie blir levendegjort utendørs, med hele byen som bakteppe. Byvandringene er et svært verdifullt tilbud når smittevern må gå først, men prisen tildeles like mye fordi dette i kraft av seg selv er et kreativt og godt konsept som sprer teaterglede på en ny måte. Voss Sørhus har vist seg som en dyktig pådriver og konseptutvikler, i tillegg er han en av skuespillerne i ensemblet.
(Prisutdeler: Steinar Thorsen, styremedlem Bergen Teaterforening)

2020 – Marte Synnevåg
Synnevåg har levert kostymer, dukker, scenografi og rekvisitter av høy kvalitet til store deler av Bergens teaterbransje. Ingen oppgave er for liten eller for stor: hun jobber like gjerne med smale kunstuttrykk, som showbiz, revy og store operaforestillinger. Synnevåg beskrives som profesjonell, løsningsorientert og
effektiv, og tar alle utfordringer som kreative sceneaktører drømmer om å realisere på scenen. Siden tidlig på 2000-tallet har hun har jobbet lange dager på Dukketeaterverkstedet på Nordnes, og gir seg ikke før resultatene ferdigstilles. Takket være Synnevåg har publikum fått oppleve alt fra gigantiske kjøttetende planter til halvstekte dansende pepperkakemenn. Rampeløkten får Synnevåg for sitt betydelige bidrag til scenekunsten i Bergen – i år og alle tidligere år.

2019 Kristian Berg Jåtten
Tildeles prisen for sine gode kunstneriske prestasjoner de siste årene og sitt stå på-engasjement og rolle i et levende og godt teatermiljø. Bergen teaterforening ønsker også å trekke frem den fremragende tolkingen av Mr Caboom i Svartnissen på Ole Bull Scene.

2018 esc ungdomskompani v/ produsent og kunstnerisk leder Camilla Skrede Johannesen. Kompaniet har i 10 år utgjort et viktig kulturtilbud for unge amatører, og er tydelig med på å rekruttere til et aktivt profesjonelt dansemiljø i Bergen. (Prisutdelere: Millan Persdotter Persson, leder Bergen Teaterforening og Ragnhild Gjefsen nestleder BTF)

2017 Open Window Theatre v/ Dominika Minkacz-Sira for kompaniets arbeid med familieforestillingene Snill og Greger Grinebiter.
(Priutdelere: Millan Persdotter Persson, leder Bergen Teaterforening og Claus Sellevoll, styremedlem BTF)

2016 Musikaljentene (For forestillingen Julens Magi)
(Prisutdelere: Millan Persdotter Persson, leder Bergen Teaterforening og Ragnhild Gjefsen nestleder Bergen Teaterforening)

2015 “Over Engen”
(Prisutdelere: Millan Persdotter Persson, leder Bergen Teaterforening)

2014 Cornerteateret. Prisen mottatt av Frøydis Otre v/ Vestlandske Teatersenter og Christer Hjelmeland teknisk koordinator Cornerteateret.
(Prisutdelere: Millan Persdotter Persson, leder Bergen Teaterforening og Ragnhild Gjefsen styremedlem Bergen Teaterforening)

2013    Norsk Trikotasjemuseum for forestillingen “Vi er ikke kommet til jorden for noe gjestebud”
(Prisutdeler: Millan Persdotter Persson, forman Bergen Teaterforening)

2012    Stiftelsen Helseklovner Bergen