Vinnere Pernillestatuetten

Prisen ble første gang utdelt for året 1983. Under finner du en fullstendig oversikt over alle prisvinnere.

2022 Sølvi Rolland – Sølvi Rolland er en ener i det bergenske kulturliv, en institusjonsbygger og alliansebygger av sjeldent format. Hennes arbeid, innsats og engasjement har vært uvurderlig for Bergen som kulturby. Pernillestatuetten mottar hun for det hun har utrettet med Ole Bull Scene, fra 2005 og frem til i dag, fra 2014 utvidet til hele Ole Bull-huset. Hun har trukket landets fremste komikere og underholdere  til Bergen og har samtidig gitt mange av byens og regionens unge talenter en scene å prøve seg på. Og sine «faste» svikter hun aldri, heller ikke i dårlige tider. Det er mennesker av Sølvi Rollands støpning som skaper forandring; dessverre har vi altfor få av dem.
(Prisutdelere: Jørn Kvist, teatersjef Fyllingsdalen Teater)
BILDE SØLVI ROLLAND
BEGRUNNELSE

2021 Tove Jensen Holmås – Prisen mottar hun etter en lang yrkeskarriere som arkivar for DNS og Teaterarkivet i Bergen. Hennes arbeid, innsats og engasjement har vært uvurderlig for å ivareta en historie som strekker seg tilbake til 1800-tallets forgjengere til teateret på Engen. Ikke minst har Holmås’ innsats for å gjøre dette materialet tilgjengelig for videre forsking og historieforvaltning vært viktig. Da hun for kort tid tilbake gikk av med pensjon, markerte dette slutten på en æra: teaterarkivet er nå innlemmet i spesialsamlingen til UiB, og Holmås ser med dette ut til å ha blitt den siste teaterarkivaren av sitt slag i Bergen.
(Prisutdelere: Millan Persdotter Persson leder Bergen Teaterforening og Ragnhild Gjefsen nestleder Bergen Teaterforening)

2021 Sven Åge Birkeland
Birkeland er uten sidestykke i sitt arbeid for samtidsscenekunst, i Bergen, Norge og internasjonalt. Som stifter og leder av BIT har han bidratt til å skape en høyt respektert kulturinstitusjon. Birkeland er også en en av de sentrale pådriverne for det nye scenekunsthuset i Sentralbadet, som etter planen skal åpne i 2024. Før jul ble det annonsert at han går av som teatersjef for BIT Teatergarasjen etter nesten 40 år. BIT fikk Rampeløkten i 1985 og 1991, og nå er det en ære for Teaterforeningen å overrekke Birkeland Pernillestatuetten for en karriere som har bragt verden til Bergen og Bergen til verden.
(Prisutdeler: Jan H. Landro)

2020 Silje Sandodden Kise – for stor kunstnerisk innsats lokalt og nasjonalt. Blant prosjektene vi husker henne spesielt godt for, er det naturlig å trekke fram Stormen –forteljinga om Ferdinand og Miranda (DNO 2014), Anne Pedersdotter (DNS 2015) og Sustain (FiB 2017, BFO 2020). Den store plastinstallasjonen i sistnevnte produksjon var imponerende og skremmende, og forestillingen kunne sist gang oppleves i en versjon med Bergen filharmoniske orkester i 2020. Mange har nok også opplevd hennes visuelle kraft i en av barneteaterforestillingene på DNS (sist Folk og røvere i Kardemomme by), eller i danseforestillinger som Integr_it? (Riksteateret 2008). Sandodden Kise er opptatt av scenografien som en medskapende kraft i forestillingen, og er utdannet fra Scenografilinjen ved Khio, teatervitenskap ved UiB og Bergen Arkitektskole. Med stor profesjonalitet navigerer hun store og små prosjekt – både innenfor og utenfor institusjonene, både innenfor og utenfor Bergens grenser.

Når hun nå får Pernillestatuetten, er det for å hedre hennes kunstneriske arbeid som scenograf og kostymedesigner generelt, og for arbeidet med Sustain spesielt. I 2020 har hun på ingen måte latt seg stoppe av nedstengningen, og legger bak seg et år med spennende prosjekter (utenfor de tradisjonelle teaterbygningene) som Tjernet – en musikalsk vandring i dypet og hengekøyekonsert på Fløyen, for å nevne noe.
(Prisutdeler: Kjersti Elvik)

2019 Preben Hodneland – for sin imponerende prestasjon i rollen som Raskolnikov som ble fremført på Hordaland Teater (nå Det Vestnorske Teateret) høsten 2019. (Prisutdeler: Kjersti Elvik.)

2018 Kjersti Elvik – for rollen som Bergljot i «Arv og miljø» ved Den Nationale Scene og for en omfattende karriere innen teater både i hjembyen Bergen, ved Nationaltheatret, Riksteatret og Trøndelag Teater.
(Prisutdelere: Eirik del Barco Soleglad)

2017 Eirik del Barco Soleglad – for rollen som Jeppe på Bjerget og for regien til “Ibsen på 78 minutter”, og for en omfattende karriere ved DNS generelt.
(Priutdelere: Millan Persdotter Persson, leder Bergen Teaterforening og Claus Sellevoll, styremedlem BTF)

2016 Tore Vagn Lid  – For forestillingen «Vår ære/vår» makt på DNS spesielt, og for sitt omfattende kunstnerskap generelt.

2015 Vibeke Flesland Havre
(Prisutdelere: Millan Persdotter Persson, leder Bergen Teaterforening)

2014 Ragnhild Gudbrandsen
(Prisutdelere: Millan Persdotter Persson, leder Bergen Teaterforening og Ragnhild Gjefsen styremedlem Bergen Teaterforening)