Sommer på DNS – Ibsenutstilling i foajéen og NORR i Teaterkjelleren

Posted by on July 1, 2018

«Ja, hine aar i Bergen var i sandhed mine lereaar!»

Henrik Ibsen er en av verdenshistoriens største dramatikere og har bidratt til å forme den norske selvforståelsen. Han ble ansatt ved Det Norske Theater i Bergen som 23-åring og tilbrakte 6 år i byen. Bergensårene var en produktiv periode og la grunnlaget for det som skulle gjøre ham til en dikter av verdensformat.

DNS har vanligvis stengt om sommeren, men i år spilles vikingsshowet NORR i Teaterkjelleren. DNS holder også åpent hovedinngangen, hvor du kan besøke en utstilling i  foajéen (Ole Bull-vestibylen).

I denne utstillingen får du innblikk i Ibsens unge karriere, hans tid ved teatret i Bergen (1851-1857) og hans kjælighetsaffærer og samarbeidspartnere i byen. Det gis også en introduksjon til DNS sin historie, og utstillingsverten gleder seg til å svare på de spørsmålene du måtte ha om bygget.

Vil du oppdage Ibsens Bergen og gå i hans fotspor, kan du hente et kart hvor steder med betydning for den unge dramatikeren er markert.

Åpent fra 11-16 (unntatt mandag)